Az iPhone az évek alatt a világ legnépszerűbb fényképezőgépe lett. Az Apple komolyan veszi a fényképészek és videós szakemberek igényeit is, ennek érdekében évről évre komoly fejlesztéseket mutatnak be mind az álló-, mind pedig a mozgókép alkotás területén.
Az iPhone 16 Pro és iPhone 16 Pro Max esetén egységes paraméter, hogy a készülékek USB-C kaput kaptak, amely révén 10 Gb/s átviteli sebességre nyílik lehetőség. Így nem csak minden eddiginél dinamikusabban tudjuk a Mac-re áttölteni a fotókat és videókat, de egyes profi alkalmazásokban akár közvetlenül külső SSD meghajtóra is tudunk felvételt rögzíteni, hogy az letöltés nélkül azonnal mehessen a feldolgozásra. Ez komoly fejlődésnek mondható az USB 2.0 sebességű Lightning kapcsolatok után, és valóban érzékelhetjük az előnyeit nem csak a videók rögzítése vagy áttöltése esetén, hanem akár a fényképek letöltésekor.
Az Apple e célra rövidebb Thunderbolt 4 (USB-C) pro kábelt is alkotott a korábbi hosszabb modellek mellé, amelynek sávszélességét ugyan nem aknázzuk ki, de elegánsan illeszkedik az Apple ökoszisztémába.
Az Apple mellett az OWC is kínál akár rövidebb kivitelben USB-C végződésű, nagy sávszélességű Thunderbolt kábeleket.
Valamint a Satechi kínálatában is elérhetőek USB4 kábelek, amelyek szintén teljes értékűen használhatóak az iPhone modellek irányából történő adatátvitelre.
Azonos tulajdonságok mérettől függetlenül
Az iPhone 16 Pro és iPhone 16 Pro Max kamera rendszere azonos, vagyis a méret immáron nem befolyásolja a kamerák tudását!
A fényképezés területén minden kamera képes éjjeli módban fotózni, illetve a zoom tartomány kiegészül a 2x-es közelítéssel úgy, hogy a 48 megapixeles főlencse képéből kivág egy részletet a Camera / Kamera alkalmazás. Alapvető elem a 10-bites Dolby Vision színskála alkalmazás, amely révén a mozgóképeket akár 700 millió színárnyalat alkothatja, és amely kiegészült a ProRes formátumú rögzítéssel. 4K felbontásban kínálja a filmszerű módot (Cinematic Mode) a készülék, amely funkció nyomán akár a mozgóképen is lehetőség van az állóképeken évek óta elérhető Bokeh effektus utólagos állítására. Illetve az A18 Pro erőforrás révén a ProRes felbontásban is 60 fps a képkocka sűrűség.
A fejlesztések kulcsa, hogy egy cég alkotja a hardvert és az operációs rendszert, illetve a szoftvert.
Az előoldali kamera és a hozzá tartozó érzékelők biztosítják a Face ID hitelesítést, emiatt kiemelten fontos a precízió és megbízhatóság. A hátoldali tripla-kamera pedig művészi alkotások megvalósítását teszi lehetővé a kreatív felhasználók számára éppúgy, mint az amatőr hobbifotósoknak.
Előoldali TrueDepth kamera
Az iPhone 16 Pro és iPhone 16 Pro Max előoldali kamera rendszerének alapja - több érzékelő mellett - a:
12 megapixeles kamera és az
ƒ/1,9-es fényrekesz
Ezen hardveres alapokra épül számos olyan tudáselem, amely a rendszer teljes erejét, a processzor teljesítményét és a Neural Engine gépi tanulási képességeit is kiaknázza. Ennek a kamerának az alapja a Face ID képesség, amely számos esetben a készülék feloldásának és hitelesítésének eszköze. Ez kiegészül a gépi tanulás révén működő fókusz képpontok tudásával, vagyis például szelfi készítésnél képes több szereplőre is figyelni.
A Face ID, azaz az arckép alapú hitelesítés megjelenése elhozta azt a változást, hogy az iPhone készülékek előoldali kamerája is látványosan javult, fejlődött, így immáron a szelfi készítésre használt kamera elemet is olyan extra képességekre használhatjuk, mint a portré mód. Illetőleg bármely olyan funkciót elérhetünk az előoldali kamerában, mint a hátoldali kamerában.
Ezen funkciókat a hátoldali kamera kapcsán bemutatjuk majd nagyobb részletességgel, ami azonban az előoldali kamera látványossága, az az Animoji és Memoji képességek, amelyek derült pillanatokat okoznak a felhasználók számára.
Az iOS 11 és az iPhone X megjelenésekor az Apple egyik vicces új funkciója a Memoji nevű lehetőség volt: néhány népszerű és vidám Emoji karakter az arcunk mozgását, gesztusait, mosolyunkat vagy éppen nyelv nyújtásunkat követve animálni képes, és ezáltal sajátos módon a hangunk malacként, sárkányként, ufóként vagy éppen cuki kutyaként szólalhat meg. Ki tudna ellenállni egy jópofa kutyusnak, amikor bocsánatot kér, hogy 40 percet késett az esti randin? Ki ne teljesítené azt a kérést, amit egy ijesztő földönkívüli követel tőle szigorú üzenetben? Az Animoji az Apple újabb A sorozatú processzorainak tudását kiaknázva képes valós időben követni az arcunkat megfelelő fényviszonyok között, és kellő távolságban tartva akadás mentesen animálni a mozzanatokat. Érdemes kipróbálni, hogy az iOS 12 óta immáron a nyelvünk kiöltését is utánozzák a figurák, az Apple pedig néhány havonta egy-két újabb karaktert is bemutat, így már cápa és vadkan is elérhetővé vált. Az iOS 13 rendszerben ezen kívül számos meglévő Emoji karakter megjelenését is képesek felvenni az Animoji karakterek, hogy viccesebbé tegyék az üzenetváltásainkat.
Az Animoji megszemélyesített változata a Memoji nevű képesség, amely hasonló módon a TrueDepth kamera tudására épül, ám nem Emoji figurát jelenít meg, hanem a felhasználó saját magáról alkotott képét személyesíti meg. A Messages / Üzenetek alkalmazás szövegmezője alatt az alkalmazás extrák felületen a kis majom ikonra bökve érjük el az Animoji képességet, amelyen balra görgetve találjuk a plusz jelet, amellyel új Memoji karaktert hozhatunk létre. Itt saját énképünknek megfelelő paraméterek közül válogathatunk: a hölgyek sokféle hajviseletet, ruhadarabot, divatos napszemüveget, szép szemszínt állíthatnak be maguknak, míg a férfiak számos szakáll és bajusz divat közül is válogathatnak.
Az így létrehozott Memoji karakter ezt követően ugyanúgy működik majd, mint az Animoji, vagyis az arcunk mozgását követi, és természetesen a nyelvünket is kinyújthatjuk. Az iOS 13 rendszerben számos újdonsággal találkozhattunk - például AirPods fülhallgatót is helyezhetünk karakterün fülébe!
Az iOS 13 rendszertől kezdődően Memoji karakterünk néhány Emoji karakter képébe is illeszkedik, így például tud szívecske puszit küldeni, kacsintani, integetni, álomba szenderülni és számos olyan hangulatot megjeleníteni, amely Emoji karakterként népszerű, és Memojiként is viccesen hat. Ezzel garantáltan derűt csalhatunk beszélgető partnerünk arcára.
Hátoldali tripla-kamerarendszer és LiDAR - Éjjeli mód minden kamerában
Az okos előoldali kamera mellett a modern iPhone készülékek lenyűgöző képességeit a hátoldali kamerarendszer adja, amely egy nagy látószögű, kiemelkedő érzékenységű példányból, egy háromszoros közelítésű telefotó optikából, valamint egy kétszeres távolítású ultra nagy látószögű lencséből áll össze.
48 megapixeles főszenzor és ultraszéles érzékelő
Az iPhone 16 Pro és iPhone 16 Pro Max esetén egyaránt 48 megapixeles a főszenzor, illetve az ultraszéles lencse mögötti érzékelő is.
A 48 és 12 megapixeles Pro kamerarendszer felépítése tehát:
telefotókamera: 12 megapixeles érzékelő ƒ/2,8-as fényrekesszel
Széles látószögű Fusion főkamerakamera: 48 megapixeles érzékelő ƒ/1,78‑as fényrekesszel (24 mm fókusztávolság)
Ultraszéles látószögű kamera: 48 megapixeles ƒ/2,2‑es fényrekesszel, 120°‑os látószöggel (13 mm fókusztávolság makró fotókhoz)
2x-es telefotókamera: 12 megapixeles részlet kivágva a 48 megapixeles főlencse képéből; ƒ/1,6‑os fényrekesszel (52 mm fókusztávolság)
Az Apple úgy érte el a 48 megapixeles érzékelőt, hogy közben nem rontott a fényérzékenységen. A felbontás ugyanis nem minden a fényképezés terén, nagyon fontos paraméter, hogy mennyi fény jut át az érzékelőn. Egy képpontot négy képpont egysége képez. Így a képalkotásnál elméletileg négyszer több fény kerül érzékelésre, miközben megmaradt a praktikus 12 megapixeles képméret, és nem keletkezik hatalmas méretű fájl. Az Apple új Photonic Engine nevű megoldása a kulcsa az így nyert képi információ feldolgozásának, amely révén a fényrögzítés 2x jobb lett, mint előzőleg volt.
Ezek tudását képes egyesíteni a készülék a nagy erejű A18 Pro chip révén, többek között olyan extra funkciókkal, mint a Smart HDR 5, a Deep Fusion vagy Night Mode / Éjszakai mód, amely minden korábbinál komolyabb dinamikatartományt képes egyetlen képben megjeleníteni. A sötétben készíthető portrék a LiDAR lézeres érzékelését használják fel a precíz arc azonosításhoz.
Az iPhone 13 Pro és iPhone 13 Pro Max modelleknél jelent meg a makrófotózás, amelynek alapját a 13 milliméteres legkisebb távolságról is fókuszálni képes ultraszéles látószögű kamera biztosítja: ennek segítségével nem csak látványosan éles közeli fotókat készíthetünk tárgyakról és élőlényekről, hanem például nagy részletességű betekintést kínáló közeli videókat is rögzíthetünk művészi vagy kreatív igényeink szerint.
Telefotó kamera - 5x-ös zoom tartomány
Az iPhone 16 Pro és iPhone 16 Pro Max telefotó lencséje egyaránt 120 mm-es lencsének megfelelő 5x-ös közelítésre képes.
Mindezt az Apple úgy oldja meg, hogy nem növekedett a kamera helyigénye, nem lóg ki drámai mértékben a készülékből az optika, hanem egy speciális tetraprizma nevű egység négyszer téríti el a fény útját, kvázi tömöríti az érzékelőn belül a fókusztávolságot, ezáltal jelentős mértékben csökken az optika mérete.
Az 5x-ös optikai közelítés révén az eddigieknél jóval közelebb jutunk a témákhoz, és a stabilizálással együtt rendkívül izgalmas kreatív lehetőségeink nyílnak meg.
Mivel az 5x-ös közelítés olykor túl sok, így hasznos, hogy megmaradt a 2x-es közelítés lehetősége a főlencse jóvoltából.
A képminőségben nagyon sokat segít az A18 Pro CPU Neural Engine segédprocesszora, amely másodpercenként akár 10.000 mikro korrekciót hajt végre a képstabilizálás érdekében.
Néhány hasznos beállítás
Az alap- és középkategóriás digitális fényképezőgépekkel szemben az iPhone fényképező képességének egyértelmű előnye a késés nélküli kioldás, amely révén azonnal elkészül a kép, így nem maradunk le témáról. Így nem csak azért előnyös a termék, mert mindig nálunk van, hanem mert nagyon gyorsan is tud rögzíteni.
Az iPhone készüléket felemelve már a zárolt képernyőn megtaláljuk a kamera ikont, így azonnal elérhetjük a fényképezőt, vagyis igazán gyorsan tudjuk megörökíteni az esetlegesen elillanó témákat is.
Néhány beállítást praktikus az iOS rendszerben előzetesen elvégezni, amelyek segítik a kamerák hatékony napi használatát. Ilyen például az a lehetőség, hogy a megnyitás után a kamera visszaálljon az alapértelmezett fotó módra, vagy maradjon azon a módon, amelyen legutóbb használtuk - ha például főleg videókat rögzítünk, akkor ilyen formában nem kell mindig állítani a videó módot, hanem az iOS megőrzi a legutóbbi beállítást. Ezt a Settings / Beállítások alkalmazás Camera / Kamera felületén a Preserve Settings / Beállítások megtartása paraméter alatt tudjuk szabályozni. Itt nem csak a legutolsó kamera módot, hanem akár a fotóknál alkalmazott kreatív szűrőket is megtarthatjuk - ezeket természetesen utólag bármikor alkalmazhatjuk a képeken.
Telefotó lencse
Köszönhetően az iPhone 16 Pro és iPhone 16 Pro Max tripla-kamerarendszerének, a klasszikus digitális közelítés mellett lehetőségünk van a telefotó lencse segítségével 5x-ös fix optikai közelítésre is. Ezáltal közelebb kerülünk bizonyos témákhoz anélkül, hogy a fizikai helyzetünket módosítanánk. Ez sokszor segít jobb képet kapni egy-egy látványról, és természetesen ez a kamera is rendelkezik optikai képstabilizálással, így a rezgésekre többszörösen érzékenyebb kamera is stabil képeket eredményez. A közelítéshez a fénykép készítésekor a keresőn megjelenő 5x feliratra kell böknünk, amellyel az iPhone átvált a másik kamerára, és annak tudásával alkotja meg a fényképet.
Továbbra is elérhető a 2x-es közelítés, amely valójában a 48 megapixeles főlencse középső részének 12 megapixelnyi területét emeli ki - köszönhetően a részletgazdag felbontásnak, gyakorlatilag tényleges közelítés nélkül olyan, mintha azt a területet akartuk volna kifotózni egy látképből.
Ultraszéles lencse
Az iPhone 16 Pro és iPhone 16 Pro Max esetén is immáron standard az iPhone 11 szériánál bemutatkozott ultra széles látószögű lencse, és amely képes arra, hogy ne közelebb hozza, hanem kicsit összesűrítse a témát, valójában ugyanabból a nézőpontból többet mutat meg. Ennek használatához a 0,5x feliratra kell böknünk - ez bármikor elérhető, amikor az 1x-es vagy telefotó módban fotózunk: ilyenkor a tripla kamerás eszközökön a Camera / Kamera alkalmazás a korábban fekete szoftver elemek mögött a harmadik, ultraszéles kamera által látott részekből jelenít meg áttetsző részleteket, amely révén így érzékeljük, hogy van lehetőség szélesebb terület befogására is.
Az ultra széles kamera előnye, hogy olyan helyeken készíthetünk a teljes képet átölelő fotót, ahol korábban nem volt lehetőségünk hátrébb menni, mert nem volt terünk arra, hogy más pozícióból fotózzunk. Beltéri fotók esetén vagy nagyobb méretű tárgyak közeli fotózásakor ez rendkívül hasznos lehet, de készíthetünk egész alakos képet egy autóban ülve, vagy éppen közeli fotót úgy, hogy a téma minden része szerepel a fotón, semelyik része nem marad le.
Szűk belső terekben a nagy látószög révén a teljes képet megörökíthetjük
Az ultra széles lencse középső része nagyjából torzítás mentes, a szélső részei valamennyire torzulnak a lencse jellege miatt, így érdemes ügyelnünk arra, hogy az arcok a középső harmadban maradjanak. Ennek kapcsán érdemes megismerni a harmadok szabályát, amely még a hellén kultúrából maradt ránk, mint ábrázoláselméleti alaptézis.
Normál látószögben a jármű orra lemaradna, de az iPhone 0,5x-ös optikai képessége révén belefér a képbe
Makró mód
Ennek a nagyszerű lencsének van egy olyan képessége, hogy akár 26 milliméter távolságból tudunk vele ékes képet készíteni.
Amikor az iPhone intelligens processzorában található képfeldolgozó segédprocesszor azt érzékeli, hogy közel kerültünk egy tárgyhoz, akkor egyrészt automatikusan átvált erre a lencsére, másrészt pedig az ultraszéles lencse átkapcsol makró módba, vagyis kifejezetten közeli témára fókuszál. Ennek köszönhetően immáron számtalan mindennapi tárgy vagy élőlény részletét tekinthetjük meg nagy felbontásban, felnagyítva.
A makró mód bekapcsolását igény szerint egy sárga alapú virág jelzi: ehhez a Settings / Beállítások program Camera / Kamera felületének legalsó, Macro Control / Makró vezérlés opcióját ki kell pipálni, és akkor megjelenik a sárga virág, ha ez a mód aktiválódott.
A makró mód révén olyan témákról láthatunk közeli képet, amelyeket eddig esetleg ilyen megvilágításban még sosem láthattunk. A funkció pedig akár videón is használható.
Portré mód
A tripla-kamerarendszer sokak számára legfőbb vonzerejét természetesen a portré mód adja, amely finoman állítható bokeh effektussal teszi professzionális hatásúvá a fényképeinket egy személy arcáról vagy éppen egy fénykép jól elkülöníthető központi tárgyáról. A portré mód mellé az Apple portré megvilágítási effektusokat is alkotott, amelyek szintén a profi világot idéző hatásúak: a természetesen fény mellett stúdiófény, kontúrfény, színpadi fény és utóbbi fekete-fehér változata is elérhető. Az Apple ezek alkotásához valóban profi fénytechnikus szakemberek tudását használta fel, az eredmény pedig sokszor bámulatos.
Az iPhone 13 Pro és iPhone 13 Pro Max sorozatban az Apple bemutatta az iPad Pro modelleknél debütált lézeres távolságmérő hardvert, a LiDAR egységet. Ez arra képes, hogy a láthatatlan lézernyalábok visszaverődési idejéből felméri az előtte lévő objektum távolságát. Köszönhetően a LiDAR működésének, immáron sötétben, gyenge fényviszonyok között is tudunk portré módban fényképezni, amely az előző szériájú telefonok esetén nem volt lehetséges - a korábbi készülékeknél az iPhone a széles látószögű és a telefotó kamera képének együtteséből élesre állította a széles látószögű kamera által látott tartalmat, és elmosta a telefotó kamera által hozzáadott hátteret.
Ez a funkció most is így működik, ám már nem kell arra várnunk, hogy a széles látószögű kamera a fényérzékelését csúcsra járatva élesíteni tudjon az előtérben lévő tartalomra, hanem a LiDAR érzékelése révén egyszerűen tudja a kamera rendszer, hogy hol található a téma, és arra a távolságra kerül beállításra a kamera fókusza. Ennek köszönetően anélkül is éles képet tudunk készíteni portré módban, hogy a kamera megfelelő mennyiségű fényt gyűjtve a processzor számára értelmezhető távolság adatot gyűjtött volna be. E területen tehát forradalmi változást hoz a LiDAR alkalmazása.
A portré mód használatához így már csak annyira van szükség, hogy a téma valamennyire távol legyen a háttértől, azaz a téma - tipikusan az arc, előtérben lévő tárgy, kisállat, stb.. Az iOS tudása az A18 Pro processzorral kiegészítve képes arra, hogy kiemelje a kamera képéből az előtérben lévő személyt (vagy tárgyat), illetve elkülönítse a hátteret. A többi már szoftveres tudás: a háttér elmosásra kerül, míg az élőtér éles marad, a látvány pedig magáért beszél. Az iOS 12 rendszertől és a modern iPhone készülékeknél nem csupán a portré mód nyújtotta bokeh effektus használatára nyílik mód, hanem olyasmire, amely a klasszikus fotótechnikában elképzelhetetlen: a mélységélesség intenzitása utólagosan állítható. Ennek kulcsa egyrészt az A18 Pro chip ereje, másrészt a HEIC kép formátum azon képessége, hogy külön rétegként tudja kezelni a témát és a hátteret, harmadrészt pedig az iPhone készülékek kiemelkedő tudású optikája, amely mindennek az alapja.
Portré felvételek készítéséhez a Camera / Kamera alkalmazást elindítva jobbra legyintve érhetjük el a Portrait / Portré lehetőséget. Ez sárga kerettel jelzi, ha talált egy témát, amelyet ki tud emelni a háttérből - ez lehet arc, de akár egy virág vagy egy tárgy is. Az így kiemelt téma hátterét finoman elmossa az alkalmazás.
A kijelző alján megvilágítási módok közül válogathatunk: itt érjük el a portré megvilágítás fentebb felsorolt effektusait. Ezek egyedi fényelést kínálnak a képeink számára. A jobb felső sarokban lévő ƒ ikonra bökve a bokeh effektust tudjuk akár élőben szabályozni, ez azonban utólag is végrehajtható, mint a fentebbi Apple reklámban viccesen demonstrálják is a működését.
A portré fényképezés révén rendkívül kreatív képeket alkothatunk gyönyörű kivitelben. Ezek a típusú fényképek arra is alkalmasak, hogy nagy nyilvánosság előtt megjelenjenek - mi sem példázza ezt jobban, mint hogy iPhone portré fotó szerepelt már a Time magazin címlapján is.
A portré mód mellett a készüléken megtaláljuk a Square / Négyzet opciót, amely révén profilképeket készíthetünk közösségi oldalakra, ahol hagyományosan a négyzet alakú fénykép az elvárás.
Panoráma készítés
Manapság már kevésbé számít extrának, ám rendkívül izgalmas lehetőség a panoráma készítés, amely révén 270°-os panorámaképet készíthetünk nagyon nagy társaságot megörökítve, vagy éppen izgalmas természeti helyszínt felfedezve. Az illusztrációként használt képen például a visontai lignitbánya óriási „krátere” látható, amely a panoráma felvételen mutatja meg igazi méretét.
A panoráma készítéshez ideális testhelyzetet felvéve félkör alakú mozdulatot kell leírnunk a kezdőponttól a végpontig. Ha nem elég a fényerő, akkor az alkalmazás jelez, hogy lassítsunk. Középen egy vonal segíti, hogy vízszintben maradjunk. Ha a vízszinttől eltérünk, akkor a felvétel alsó és felső része némileg levágásra kerül.
Tipp: Panorámaképet készíthetünk a zoom kamerával is, ugyanis e felületen is elérhető a 2x gomb, amely révén kétszeres közelítéssel nézhetünk végig a tájon. Ezzel csak 135°-ot ölelünk fel, ám közelebb hozhatjuk a témát, és részletgazdagabb felvételt készíthetünk esetleg távolabb fekvő területekről is.
Éjjeli mód - minden kamerán
Az iPhone modellek egyik bámulatos képessége a Night Mode / Éjjeli mód, amely révén kevésbé ideális fényviszonyok között is tudunk jó képeket készíteni. A fényképészet tudománya természetesen nem tart ott, hogy a hirtelen mozgásokat sötétben tökéletes fotón örökítsük meg, de álló csoportképet, esti városi fotót, izgalmas fényjátékú tárgyfotókat minden további nélkül készíthetünk az új, önműködően aktiválódni képes megoldás révén, amelynek működéséhez a hardver, a processzor és a szoftver együttműködése szükséges.
Az éjjeli mód működését egy kis hold ikon jelzi a bal felső részen, beállításai pedig az exponáló gomb környékén megjelenő felületen érhetőek el. Az önműködő megoldás révén nagyjából olyan képet kapunk, amilyet látunk: ha gyenge lámpafénynél látunk valamit, azt ez a mód visszaadja viszonylag hatékonyan. Lehetőségünk van azonban az alapból 1 másodperces exponálási időt kettő vagy három másodpercre növelni, amikor is dupla vagy tripla annyi fényt gyűjt be az optika, illetve több optika. Ez egy fényképezőgép esetén már állványt igényelne, és borzalmas elmosódott képeket készítenénk, az iPhone azonban az A18 Pro processzorának elképesztő teljesítménye révén képes arra, hogy a képek közti minimális elmosódást elemezve mégis éles képet alkot, a másodperc töredéke alatt a képek sorozatából egyetlen fényképet hoz létre, amely éles, és amelyen ideálisabb megvilágításba kerül a téma.
Ez elképesztően sok lehetőséget nyit meg az esti fotók készítése során, és nem egy sor selejtes képet lövünk esti tengerparti sétánk során a nyaraláskor, hanem számos remek fotót. A megoldás a téli ünnepi időszakban is remek, hiszen nem kompromisszumosan elfogadott, hanem akár parádésan jó képek elkészítésére ad módot.
Ezt a módot akkor tudjuk igazán jól alkalmazni, amikor minimális megvilágítás van, és a téma nem mozog - a lámpafényes fotóknál normál záridőt alkalmaz a telefon, tehát ott nem lesz több részlet a képen, a mozgások esetén pedig elmosódik a téma, hiszen nem lesz meg az azonosság a fotón. A képen jobbra látszik, hogy a szellő által rázott levelek el vannak mosódva, amely természetesen adott minden mozgás esetén - ugráló gyermeket nem tudunk így megörökíteni. A kép álló része, tehát a híd azonban annak ellenére pengeéles, hogy szabad kézből készült a fénykép, és 3 másodpercig készültek az egymáshoz adott képek. Az iPhone Camera / Kamera alkalmazása látványos animáción mutatja, ahogy a képek összeadása révén a fény gyűlik, és egyre láthatóbb lesz a téma. Fontos kiemelni, hogy az iPhone nem szoftveresen trükközik, mint több Android alapú készülék, hanem a hardvert használja, ennek köszönhető, hogy 100%-ra nagyítva sem durván szemcsés, ISO-erőszakkal fényessé tett fotót kapunk.
Apple ProRAW - Rendelkezés a hardveres nyersanyag fölött
Az Apple az iPhone 12 sorozatot bemutató 2020. őszi sajtóeseményen egy új fogalmat is megismertetett a készülékeket haladó szinten használók számára. Az Apple ProRAW egy olyan formátum, amelyen ugyanúgy elérhetőek a hardveres képfeldolgozás eredményei, mint a HEIC vagy JPEG formátumú anyagokon, ám lehetőségünk van arra, hogy ezeket a hardver által végrehajtott beállításokat módosítsuk, és ezáltal a nyers képet szerkesszük.
A bejelentés kapcsán több helyen is félreértelmezték a funkció lényegét: itt nem valami kötelezően szerkesztendő, nem kezelt nyersképről van szó, ami alap állapotában használhatatlan, és mindenképpen feldolgozást igényel. Az Apple megközelítése éppen az, hogy ugyan az iPhone értékelhető és élvezetes végeredményt hoz létre, ám ha a kreatív igényünk azt megköveteli, akkor mód van annak változtatására.
Vagyis az Apple ProRAW egy olyan formátum, amely nyitva hagyja ezeket a mélyebb szerkesztési lehetőségeket a számunkra: a Deep Fusion technológia által feldolgozott, gazdagon texturált képeket lehetőségünk van utólag, nem csak a már feldolgozott kép vonatkozásában, hanem a hardveres nyerskép vonatkozásában élesíteni, fehéregyensúlyt állítani, tónusokat módosítani, a színek csatornáit változtatni, illetve az árnyak és fények egyensúlyát módosítani.
Az Apple ProRAW formátum tehát nem nehezíti meg a lelkes amatőrök vagy hobbifényképészek dolgát, és nem egy kezeletlen nyersképet eredményez, hanem lehetőséget ad arra, hogy a processzor által intelligensen feldolgozott képet mélyebben, hardver szinten módosítsuk.
Köszönhetően ennek a rugalmasságnak, immáron nem igényel a rendszer külső alkalmazásokat erre a célra, hanem a Photos / Fotók alkalmazás el tudja végezni a feldolgozást.
Action Mode - Előrelépés a stabilizálás terén
A mozgóképek rögzítése során az egyik legnagyobb kihívás a stabilitás. Ez különösen olyankor igaz, amikor a felvételt végző személy mozgásban van, és ezáltal a készülék is mozog, így az optikáknak is valamilyen szinten alkalmazni kell a rezgésekhez.
Az Apple az iPhone modellek esetén részben az optikák mozgási reakcióinak finomításával, részben pedig a gépi tanulás képfeldolgozási tulajdonságainak fejlesztésével érte el, hogy az ilyen jellegű felvételeink sokkal stabilabbak legyenek. Fontos azonban tudni, hogy az Action Mode használata esetén 2,8K felbontás a maximum, tehát nem tudunk 4K videót rögzíteni.
Természetesen egy igényes hobbi felvételhez mindenképpen célszerű súlyozott állványt (gimbal) használni, amely kivédi a rezgéseket, de egy séta során szeretnénk felvételt készíteni, most sokkal nagyobb esélyünk van arra, hogy a lépéseink kellemetlen rezzenései nem rontják el a felvételt, mint akár az eggyel korábbi iPhone generáció esetén.
Intelligens képelemzés - Az Apple Silicon chip ereje
Az Apple teljes ökoszisztémájának egyik alapvető jellemzője, hogy a fényképeket nem fájlokként kezeli, hanem képi tartalomként. Legyen szó akár egy iPad Pro készülékről, akár egy Mac-ről vagy iPhone-ról, amikor az eszköz töltés alatt áll, az eszköz elemzi a fényképeket számos paraméter szerint, hogy ezzel különféle gyűjtemények és keresési kritériumok gazdag válogatásával lásson el.
Ezen a területen tetten érhetőek különbségek más gyártók termékeitől: míg az Android vagy Windows alapú rendszerek feltöltik valahová a képeket, hogy nagy teljesítményű számítógépek elemezzék és ismerjék meg, esetleg tárolják el a fotóinkat, addig az Apple képelemzése minden esetben az eszközön történik. Az elemzés nagy erőforrás igényű, ezért csak olyankor zajlik, ha a telefont nem használjuk, és az töltőn van. Ilyenkor az iPhone inaktív, tehát lehetőség van a processzor nagy hatékonyságú magjaival képeket elemezni.
Ennek a háttérben futó képelemzésnek számos olyan eredménye van, amely csak az Apple világ felhasználói számára elérhető, például egy rendkívül kifinomult, intelligens és gépi tanulással finomodó arcfelismerési mechanizmus, amely révén a képeinkből gyűjtemény születik a szereplőik szerint. Ennek előnye, hogy több hónap vagy év távlatából sokkal egyszerűbb visszakeresni egy képet, ha tudjuk, hogy ki a szereplője, mintha próbáljuk felidézni, hogy 2014. vagy 2013. nyarán volt az az esemény.
A másik igazán vonzó paramétere az elemzésnek, hogy a Photos / Fotók képes témák, a képeken szereplő tárgyak, tartalmak alapján keresni. Ez úgy lehetséges, hogy a fotókat az A18 Pro processzor a 16-magos Neural Engine / Neurális motor nevű segédprocesszor közreműködésével vizsgálja, és nem mint pixelek összessége, hanem mint tartalom kezeli. Ezáltal a Photos / Fotók nem csak arról tud, hogy mekkora egy kép vagy milyen színek találhatóak rajta, hanem azt is megtanulja, hogy mi a képek tartalma.
A fényképek elemzésének eredményeként jönnek létre bizonyos különleges zenés diabemutatók, az úgynevezett emlékek, ahol egy bizonyos dátum, helyszín, téma vagy személy alapján az iPhone és a rajta futó Photos / Fotók alkalmazás generál egy válogatást a számunkra. Ennek feltétele szintén az, hogy a készülék töltőn legyen huzamosabb ideig, amikor a háttér elemzések lezajlanak, és ebből jön létre a gyűjtemény. Ez valóban számos tartalom lehet, hiszen nem csak egy dátum vagy hely, hanem egy bizonyos ismerősünkkel közös képeink, háziállatunk vagy autónk fotói, évfordulós válogatások is előfordulhatnak az emlékek között. Ezeket az iOS értesítés formájában közli, illetve a Photos / Fotók alkalmazás For You / Önnek felületén is elérhetjük, menthetjük és megoszthatjuk őket.
Az iOS 15 rendszerben mutatta be az Apple a gépi tanulás újabb értékes lehetőségét: a Live Text / Élő szöveg nevű funkció révén a fotóinkon szereplő szöveges tartalmakat is felismeri az operációs rendszer, és ezek nem csak kereshetővé válnak, de ha telefonszám található rajtuk, rögtön a képből hívhatjuk is a számot! A Live Text / Élő szöveg elemzés eredményét a kép jobb alsó sarkán lévő négyzet alakú, szöveget mintázó ikon illusztrálja. Ez a tudás fel tudja ismerni a szöveget (több külföldi nyelven, magyarul sajnos még nem kezeli az ékezeteket), képes megkülönböztetni a számokat, illetve azonosítani tudja az email címeket is.
Live Photos - Kreatív lehetőségek az iPhone minifilmejeivel
Az iPhone készülékek néhány éve képesek arra, hogy ne csak állóképet rögzítsenek, hanem a pillanat 1,5 másodpercnyi időtartamát. Ennek előnye, hogy ha nem a legjobb pillanatban exponálunk, utána egy kicsike időtartam még rendelkezésünkre áll, amelyet ráadásul a Photos / Fotók alkalmazás elemez, és a legjobb pillanatot választja ki a számunkra a képből.
A Live Photos az iPhone felületén nyomva tartva lejátszható, és a másfél másodperc megtekinthető, amely számos kreatív lehetőséget nyit meg: gyermekünk elmosolyodhat a rövid filmecskén, kedvesünk csókot röpíthet felénk, változhatnak a fények, felugorhat a kutyánk, stb. Igazán mókás és izgalmas módokon tudjuk kihasználni ezt a fajta tudást, amelyet az Apple még további kreatív lehetőségekkel is fokoz.
Ezek az úgynevezett Live Photo effektusok, amelyek között ráismerhetünk az Instagram világban is ismert Loop, azaz végtelenített lejátszás, amely valójában újra és újra ismétli ugyanazt a tartalmat; a Bounce / Oda-vissza, amelynél szintén végtelenítve játszódik le oda-vissza a videó. (Ebből is lehet jófajta vicces felvételeket kihozni, például amikor kenyér darabot dobunk egy vadkacsának, és az visszarepül a kezünkbe.)
Az Apple egyik legérdekesebb effektusa azt a tényt aknázza ki, hogy a Live Photo tulajdonképpen másfél másodpercnyi mozgókép, azaz 45 képkocka. A Long Exposure / Hosszú záridő nevű effektus olyan dolgoknál látványos, amelyek mozognak, és a mozgásuk elnyúlva látványos vizuális élményt nyújt. Egy óriáskerék forgását így hihetetlenül gyors élménnyé varázsolhatjuk a fotón. De egy malomkeréken élesen röpködő vízcseppekből is fátyolszerű látványt alakíthatunk ki. Hasonlóan izgalmas az Erzsébet híd végének esti forgalmánál egy ilyen kép létrehozása az elnyújtott fénycsíkokkal.
Egy ilyen kép elkészítésénél az első feladat a téma kiválasztása, ezt követően pedig egyszerűen kiválasztjuk az effektust az iPhone felületén a Live feliratra bökve megjelenő felnyíló menüből. (Utólag a Mac-en a Photos / Fotók alkalmazásban is tudjuk ezt módosítani: az effektus neve fölé mozgatva az egeret az eredeti Live Photo kerül lejátszásra, míg az Edit / Szerkesztés gombra kattintva bal alsó részen megjelenik a menü, amelyből effektust választhatunk.)
Az ilyen kép különlegessége, hogy a hosszú záridős képpel ellentétben csak a mozgó tartalom van elnyújtva, és nincsen túlhúzva a fény, tehát nincsen amatőr hatása, és nem is kell profin értenünk a fényképezéssel kapcsolatos ISO és záridő értékekhez a jó kép érdekében, egyszerűen a mobiltelefonunkkal tudunk látványos kreatív tartalmat alkotni.
Izgalmas mozgóképes funkciók: Dolby Vision 700 millió színárnyalattal; Filmszerű mód Bokeh effektussal
A fényképezés mellett az iPhone készülékek fontos paramétere a videó rögzítése, amelyre kiválóan alkalmasak a fejlett kamerák, és az általuk megvalósított, a szokványosnál nagyobb látószög. Az iPhone közelebb tehető a témához, mert többet lát, mint egy tipikus kézi kamera, ráadásul a videók esetén is támogatott az optikai stabilizálás a hátoldali kamera esetén, és legalább 60 képkockás percenkénti képrögzítés.
Az iPhone 16 Pro és az iPhone 16 Pro Max kamerái a hardver erejének köszönhetően képessé váltak arra, hogy 10-bites színmélységű, Dolby Vision technológiájú felvételeket rögzítsenek. Ennek nem a szenzorok voltak eddig sem a gátjai, hanem az jelentett kihívást, hogy az elképesztően színgazdag, akár 700 millió színárnyalatot megjeleníteni képes technológia hatalmas processzor erőforrást igényel. Az Apple A18 Pro processzora immáron képes arra, hogy ezt a teljesítményt biztosítani tudja a Camera / Kamera alkalmazásnak, és így valóban mozi minőségű, 30 fps képkocka sűrűségű felvételeket készíthessünk.
Az előoldali TrueDepth kamera és a hátoldali kamerák 4K videókat tudnak rögzíteni akár 60 fps képkocka gyakorisággal. Az iPhone 16 Pro és iPhone 16 Pro Max esetén a videó felvételek készítése során is lehetőségünk van mindhárom kamerát használni. A hátoldali kamerák mindegyikét használhatjuk, vagyis a telefotó lencsével is rögzíthetünk videókat, illetve a digitális közelítés használatával átmenetet is megvalósíthatunk a lencsék között. A közelítés és távolítás használatához az ujjunkat a 3x gombon nyomva kell tartani, amely hatására és hüvelykujjal könnyedén lekövethető ív jelenik meg, amellyel finoman leírhatjuk a közelítést és távolítást.
Az iPhone 13 Pro széria újdonsága volt egy olyan képesség, amely a filmezés világában igen különlegesnek mondható: a Cinematic mode / Filmszerű mód, amely révén Bokeh effektust alkalmazhatunk úgy a mozgóképen, hogy az később szerkeszthető, állítható, módosítható. Vagyis ha két szereplő van a felvételen, és az egyikük távolabb áll, akkor a jelent egy részében lehet ő elmosva, míg a jelenet folytatásában lehet ő éles. Ez a filmes világban komoly optikákkal és operatőri teljesítménnyel volt megoldható, ám az iPhone tudása már oda jutott, hogy ezt meg tudja valósítani. Az iPhone 16 Pro széria esetén ez a képesség immáron 4K felbontásban és 60 fps képkocka sűrűséggel érhető el.
Demó videó
A kamerák segítségével nem csak fantasztikus videókat rögzíthetünk életünk fontos eseményeiről, hanem olyan kreatív megoldásokat is elérünk, mint a lassított felvétel vagy a gyorsított felvétel.
A lassított felvétel segítségével elképesztően hatásos, 240 fps gyakoriságú, azaz a normál videólejátszás nyolcadára lassítható videókat alkothatunk olyan eseményekről, amelyek alapból gyorsan zajlanak le: gyermekünk becsúszik a stand vizébe a csúszdán vagy fejest ugrik a medencébe, a kutyánk át szökken egy árok felett vagy farol egyet a porban futás után. Számtalan kiváló felvételt készíthetünk így, ha a Slo-Mo / Lassított elemet választjuk ki balra görgetve a kamera rögzítési módok között.
A lassított felvétel esetén az iPhone intelligensen elemzi a felvétel tartalmát, és csak azt a részt lassítja le, amely lassításra érdemes információt tartalmaz, vagyis nem az egész felvételt kell lassan végigszenvednünk, hanem a normál tempójú visszajátszásból lelassulnak azok a szakaszok, amelyeknél dinamikus, ám részleteiben is érdekes mozzanat történik. (A lassítást módosíthatjuk később a Photos / Fotók alkalmazásban, ha az iOS elemzésével nem vagyunk tökéletesen elégedettek. A lassítás nem destruktív művelet, hanem metaadat, vagyis egy külön információs fájlban tárolja el a rendszer a lassítás paramétereit.)
Demó videó
A lassítás ellenkezdője a gyorsított felvétel, amely elsősorban az állványt használók számára praktikus, hiszen huzamosabb ideig kell egy helyen állnia a telefonnak a felvétel elkészítéséhez. A gyorsított felvétel lényege, hogy hosszabb idő kerül összetömörítésre, és ezáltal sokkal gyorsabban lejátszásra. Fantasztikus felvételeket készíthetünk például tavasszal arról, hogy egy virág kinyílik a felkelő nap sugarainak érintésére, de egy hegyi túra alkalmával a felhők vonulásáról is készíthetünk szép felvételt, vagy éppen egy forgalmas térre is kihelyezhetjük a készüléket egy órára, és aztán csodálhatjuk a rohanó emberek és járművek forgatagát. A gyorsított felvételt úgy készíti az iPhone, hogy valamivel kisebb képkocka rátával dolgozik, a végén pedig némi számítás keretében ezeket egy videóvá fűzi össze. (Ezt a képességet jelenleg 1080p felbontásban aknázhatjuk ki, vagyis az így készült remek videókat sajnos 4K produkcióban csak kompromisszumokkal tudjuk alkalmazni.)
Az iPhone 16 Pro és iPhone 16 Pro Max A18 Pro processzora kellő teljesítményt nyújt ahhoz, hogy a Photos / Fotók alkalmazásban már lehetőségünk legyen sokféle olyan műveletet elvégezni a videókon, amelyeket eddig csak a fényképeken végezhettük el. Ennek köszönhetően például az enyhén ferde videókat vízszintesre fordíthatjuk be, szűrőket alkalmazhatunk, javíthatjuk a fehéregyensúlyt és a színtelítettséget.
Állvány ajánlatunk a gyorsított felvételekhez: Joby GripTight GorillaPod MagSafe állvány.
Demó videó - Lassított felvétel